Joshua Vides:
COMMERCIAL BREAK
2022 04.29 — 05.15
Overview
SAI presents ‘Commercial Break’ , a solo exhibition by Joshua Vides, a visual artist known for his eye-catching artworks and collaborations with a wide range of well-known fashion brands and companies. Taking place from Friday 29th April to Sunday 15th May 2022, the exhibition will feature all new artworks as well as fashion items from his own brand and exclusive collaborations.
As the founder of the streetwear brand CLSC, California based artist, Joshua Vides, was already a well known figure in the US street culture scene. However, it was thanks to the customised NIKE AIRFORCE 1 shoes that he painted and shared on social media, that he gained global recognition. These images attracted the attention of many artists and celebrities, leading to him creating artworks for figures such as NBA legend, LeBron James, and world-renowned contemporary artist, Takashi Murakami, as well as collaborations with fashion labels such as Supreme and Off-White. In the past few years, Vides has balanced creating his own unique artworks, installations and products with collaborations with international brands including FENDI, BMW, Ballantine's, New Balance, CONVERSE and UNIQLO, reflecting a range of diversity in his artistic creations.
Vides’ use of existing objects as canvases on which to create his artworks has enabled him to create a captivating style that is instantly memorable. The origins of this style can be found in the cartoons, comic books and various media familiar to him since childhood, with these references continuing to influence his work to this day. With their similar point of reference, it is possible to sense a familiarity and affinity with the work of pioneering artists such as Keith Haring, Roy Lichtenstein and Sol LeWitt, all of whom have contributed to the advancement of contemporary art and culture.
The colourful works on display in ‘Commercial Break’ mark a decided shift in Vides’ style, most notably his previous black and white series, ‘Reality to Idea’ , in which he used black markers on white backgrounds to create his works. ‘Commercial Break’ is an entirely new body of work that demonstrates a personal evolution for the artist and a new interpretation of Pop Art. In recent years, Vides has been working as a commercial artist and has focused his efforts on making collaborative works with a variety of media.
For the first time as a visual artist, he has been able to create a series of works that are a conscious ‘break’ from his previous output, functioning as both a literal and metaphorical intermission between projects, that he likens to a commercial sandwiched between TV programmes. The works in the exhibition present a perspective that is full of evocative storylines and vivid imagery, and a pure perspective that reflects Vides’ ideas as a visual artist more than ever.
The exhibition will be the artist’ s largest solo exhibition in Japan to date and will present entirely new canvas works and mounted sculptures. In addition to limited edition silkscreens and sculptures, the exhibition’ s original line of merchandise includes T-Shirts, rugs, and skateboard decks. For this exhibition, Vides has collaborated with leading Japanese streetwear brand WTAPS® on an exclusive merchandise item. As a coffee enthusiast, Vides will also be sharing his expert knowledge with KITH TREATS in Miyashita Park, who will be serving original flavoured ice creams, using coffee beans sourced by the artist himself, and presented in a special collaboration cup. Please come and visit the unique world of Joshua Vides, a leading icon of contemporary street culture.
このたびSAIでは、2022年4月29日(金)より5月15日(日)まで、アートとファッション、2つのシーンを股にかけ、これまで様々なブランドや企業とコラボレーションを果たしてきたヴィジュアルアーティスト、ジョシュア·ヴィーダスによる個展「Commercial Break」を開催いたします。
ストリートウェアブランド「CLSC」の創業者としてカリフォルニアを拠点に、アメリカのストリートシーンで既に広く知られていた、ジョシュア·ヴィーダス。彼の名が世界のカルチャーシーンで一躍有名になったきっかけは、SNSで発信された彼自身が直接ペイントしたカスタムシューズNIKE AIRFORCE1でした。多くの著名人やアーティストが注目したその投稿は、後にNBAのレジェンド、レブロン·ジェームズや世界を代表する現代美術家、村上隆への作品提供と繋がり、アパレルブランドSupremeやOff-Whiteとのコラボレーションも実現しました。近年ではFENDI、BMW、Ballantine’s、New Balance、CONVERSE、ユニクロなどとコラボレーションを行う傍ら、多様なアイデアを反映させたアートピースやプロダクト、インスタレーションも作成。現在、世界中のファッションシーンそして現代アートシーンで大きな注目を浴びています。
既存のものをキャンバスに見立て作品を生み出す、一貫したひと目見るだけで記憶されるキャッチーなスタイル。それらは幼少期から身近にり現在でも尚影響を受けているカートゥーンやコミックなどのメディアアートが根源にあります。加えて、かつて芸術文化の拡張に貢献したキース·ヘリングやロイ·リキテンシュタイン、ソル·ルウィット等、彼自身が目の当たりにし、影響されてきた作品やアーティストの面影も感じることもできるでしょう。
本展覧会「Commercial Break」はこれまでの彼のイメージ、白地に黒いマーカーで描く「Reality to Idea」シリーズとは打って変わり、カラフルな作品で構成されます。ポップアートの新しい解釈としてのアウトプットでもあった前作品群を、よりパーソナルに進化させたという新たな作品シリーズ「Commercial Break」。コマーシャルアーティストとして、多様な媒体とのコラボレーションを経験してきた彼にとって、本作はまるでテレビ番組(プロジェクト)同士に挟まれるCMのような意識的なブランクの役割を果たし、ビジュアルアーティストとしての彼の思想をこれまで以上に反映した、鮮やかでピュア、そしてどこか物語を想起させる世界観を作り出します。
国内個展では最大規模となる本展は、全て新作で構成され、キャンバス作品に合わせて壁掛け型の彫刻作品の発表も行います。また、エディション付シルクスクリーンや立体作品に合わせ、本展オリジナルのグッズにはTシャツ、ラグ、スケートボードデッキなどがラインナップ。そして、日本を代表するストリートウェアブランドWTAPS®とのコラボレーショングッズの販売も行われます。現代のストリートカルチャーを代表するアイコン、アーティスト·ジョシュア·ヴィーダスのユニークな空間に是非足をお運びください。