Philippe Fragniere:
Balancing Act
2021 07.30 — 08.22
Overview
The first, titled Greppon, presents a selection of 30 images from his project of the same name. The photographs were taken in Wallis, near the Veysonnaz region of Swtizerland over the past five years. The series stems from the desire to explore the mythology tied to the natural and alpine environments, kept alive in the mountain villages by the older generation, whilst also capturing the desire to escape the oppressive sense of stagnation that forms in these remote areas. The series oscillates between fiction and documentary; echoing the way in which myths are formed through the distortion of reality that transforms objects into symbols. Though these images capture the beauty of the natural environment, they are also tinged with existential fear, the weight of time, and the anxiety of death that accompanies personal and sometimes fraught relationships with an environment or place full of personal experiences.
‘Greppon plays on the idea of vision – a vision that is in turn blurry, crystal clear or even surreal. There is a desire for an immersive creation which is derived from the more intuitive approach that has guided this project. The entire process was approached in a phenomenological way, exploring the dfferentiation between reality and perception. An exploration of the idea: «If a tree falls in a forest and no one is around to hear it, does it make a sound?»’
- Philippe Fragniere
The second ‘Punctum’ , is an experimental series that explores the Metaphysical; using a revolving cast of everyday objects to create mysterious images wherein objects seem to float weightlessly within an enigmatic environment. These humble objects are imbibed with a sense of monumentality; becoming sculptural in nature through precise positioning and careful lighting, inviting the viewer to look at the objects in a different way.
‘The objects become sculptural because we look at them as a sculptures. But these objects/props are the most basic, ordinary or even vulgar objects from everyday life. What I like about them is the fact they’ re very low key, almost forgettable. But actually by looking at them carefully you realise that they carrying a sense of beauty. I used them a little bit like we would use words in poetry or notes in music; I combine them in such a way that at times they rhyme or give a sort of harmony.’
- Philippe Fragniere
The ‘Punctum’ series began in the Fragniere’ s studio during the first London lockdown, where the studio became a refuge and creative outlet that allowed for exploration, intuition and play during a period of great uncertainty. Fragniere likens the act of creating these images to a game; like playing with building blocks and constructing stories and narratives by placing the objects in various compositions. The idea of ‘playing’ and finding enjoyment in simple pleasures was both a response to and made possible because of the pandemic.
ロンドンとスイスを拠点にするPhilippe Fragniere。写真家としてコンセプチュアルなテーマをもって、写真の美しさを多様なアプローチで示す彼の作品群は、ヨーロッパを中心に現在多くの注目を集めています。その活動は多岐に渡り、作品発表をする傍ら、コマーシャルフォトグラファーとしてHermèsやDior、Cartier、Wallpaper*、Numéroなどへ写真を提供、また、スイス·ローザンヌ州立美術学校(ECAL)では講師として、教育の場でも写真表現の確立に努めています。
本展は、Fragniereの2つの代表的な写真シリーズ「Greppon」、「Punctum」の最新作により構成されます。同名のプロジェクトより作家本人が選び抜き展示される「Greppon」は、過去5 年間にスイスのワリスで撮影されたもの。このシリーズは、作家による自然や高山の環境に結びついた神話を探究したいという思いから生まれたもので、高齢化する田舎の山村地帯を見つめると同時に、都会ならではの圧迫された閉塞感から逃れたいという願いも込められています。フィクションとドキュメンタリーの間で揺れ動き、現実を歪めて物を記号化することで神話が形成される方法を反映する「Greppon」。写し出されるイメージは自然環境の美しさを捉えていながらも、個人的な経験に満ちた環境や場所との個人的で時には困難な関係に伴う、実存的な恐怖、時間の重み、死の不安も垣間見させます。
「視覚というものは、ぼやけていたり、はっきりしていたり、また時には超現実的なものになることがあります。『Greppon』シリーズは、そんな視覚によるアイデアから生まれたものです。このプロジェクトは、まるで主観的観念論の哲学者であるジョージ·バークレーが唱えた『もし誰もいない森で木が倒れたら倒れた音は発せられるか?』という問いかけが示すような、より直感的なアプローチによって、現実と知覚の違いを探る現象学的な方法で、没入感ある作品を目指しすべてのプロセスに取り組みました。現在の私を形成した場所に戻り行われた制作は、自分自身の背景をより深く、またこれまでとは全く異なった見方で見つめ直すことが出来て、そこで得た新しいビジョンは自身にとってとても重要なことだと気づきました。」
ー Philippe Fragnière
また、「Punctum」は、拾った物を使って、謎めいた環境の中で物が無重力状態で浮かんでいるような神秘的なイメージを作り出した、形而上学を探求する実験的なシリーズです。どこにでもあるような物を用いた被写体には記念碑的な意味が込められており、正確な位置に配置したり、慎重に照明を当てたりすることで、彫刻のような性質を帯び、見る人に被写体に対する新しいイメージを与えてくれます。
「写真に対しそれを芸術として見るとき、被写体はまるで彫刻のような存在と化します。しかし、これらの作品に写されるオブジェクトは、日常生活の中で最も基本的で、普通の、何気ないものです。被写体に対して私が気に入っているのは、それらが非常に地味で、ほとんど忘れられてしまうようなものだということ。しかし、よく見るとそんなものでも美的感覚を持っていることに誰でも気づくことができます。私はそれらを、詩の言葉や音楽の音符を使うように、時には韻を踏んだり、ある種のハーモニーを奏でるように組み合わせ表現しました。」
ー Philippe Fragnière
このシリーズは、新型コロナウイルスによるロンドンの最初のロックダウン時に、作家自身のスタジオで制作がスタートしました。そんな大きな不確実性による混乱の中、探検、直感、遊びを可能にする避難所であり、創造の場となったスタジオより生まれた本シリーズ。まるで、積み木で遊んだり、さまざまな構図でオブジェクトを配置してストーリーをつくる楽しさの元、シンプルなプロセスで生み出された本シリーズは、彼ならではパンデミックへの対応であり、パンデミック最中だからこそ完成されたものです。
-
/
Untitled
900 × 700mm, Pigment Inkjet print on Pro Fine Art Hahnmühle Baryta 288gsm, 2019 -
/
Untitled
900 × 700mm, Pigment Inkjet print on Pro Fine Art Hahnmühle Baryta 288gsm, 2021 -
/
Untitled
900 × 700mm, Pigment Inkjet print on Pro Fine Art Hahnmühle Baryta 288gsm, 2021 -
/
Untitled
600 × 500mm, Pigment Inkjet print on Pro Fine Art Hahnmühle Baryta 288gsm, 2021 -
/
Untitled
240 × 300mm, Pigment Inkjet print on Pro Fine Art Hahnmühle Baryta 288gsm, 2014
-
Untitled
900 × 700mm, Pigment Inkjet print on Pro Fine Art Hahnmühle Baryta 288gsm, 2019 -
Untitled
900 × 700mm, Pigment Inkjet print on Pro Fine Art Hahnmühle Baryta 288gsm, 2021 -
Untitled
900 × 700mm, Pigment Inkjet print on Pro Fine Art Hahnmühle Baryta 288gsm, 2021 -
Untitled
600 × 500mm, Pigment Inkjet print on Pro Fine Art Hahnmühle Baryta 288gsm, 2021 -
Untitled
240 × 300mm, Pigment Inkjet print on Pro Fine Art Hahnmühle Baryta 288gsm, 2014