Joseph Beuys:
BEUYS Posters 2021
2021 01.19 — 02.14
Overview
For Joseph Beuys, who was in his quest for breaking the conventional framework of art and sought to communicate his thoughts and visions of society through his practice, the poster was not a by-product derived from the creation of the work of art, but a vital medium as his work of art. He insisted that every human being is an artist, and through his practice, he attempted to break the myth of the artist as a sacred individual who creates a work of art.
For him, the concept of art indicates the entire process of constructing a new society by utilizing the creativity which every human being owns. Thus, his definition of art was not only paintings or sculptures but also political activities.
Beuys established Free International University (FIU) and ran for elections representing the Green Party by calling for the realization of direct democracy. At the same time, as a part of his artwork, he actively organized the social meeting for the public to participate in discussions, actions, and appeals. And, his philosophy of a new concept of art resulted in a wide range of artworks such as drawings, multiples, actions, and posters.
Since the poster production involves a collaborative process, i t was a symbolic act for him to break the conventional view of the art. He had never given fine instruction to his co-workers, most of the decisions taken in both designing and p rinting were put into their hands. As a result, he created more than 290 posters in his entire career.
He also found a strong potential in posters as a medium to show his political assertion and to pose questions for the wider public. It was an ideal tool for him to accomplish the mass distribution of his ideas and to make the reader envision more than what was manifested in it.
There were the images of Beuys printed in more than one-third o f the posters, which gave a strong impression of the artist, and it contributed to e stablishing his charisma. Shugo and Shingo Ito, the founders of Kiyosato Museum of Contem porary Art (permanently closed in 2014), were among prominent as well as passionate collectors of Joseph Beuys. The exhibition will mark a recent acquisition of more than 130 posters and numerous books of Joseph Beuys from the Ito Collection.
Beuys Posters 2021 will be accompanied by other works by the artist and collaborator of Beuys such as Blinky Palermo, Gerhard Richter, and John Cage. While Beuys played an influential role as a professor at Düsseldorf Art Academy, he was also influential in the contemporary global art scene, and he collaborated with artists who were involved in the art movement such as Fluxus, an international performance collective.
それまでの「美術」の枠組みを超えるものを追求し、社会についての自らの思想や主張を多様な作品を通じて発信したボイスにとって、ポスターは単なる告知や作品の副産物であることを超えて、一つの作品として重要な媒体でした。ボイスは、人間は誰もが芸術家であると主張し、「神聖な一人の芸術家が作品を制作する」というモデルを超える実践を次々に行いました。彼は、芸術とは、人間が自らの持つ創造力を用いて新たな社会を作り出そうとする全てのプロセスを指すと考えていました。つまり、彼にとって芸術とは、その成果物としての絵画や彫刻といったいわゆる美術作品の枠を大幅に超えるものだったのです。その中には、およそ芸術とはみなされてこなかった政治的な活動も含まれていました。ボイスは直接民主主義の実現を訴え、「創造性と学術的研究のための自由国際大学」の設立や、「緑の党」からの出馬などを行うと同時に、人々に社会参画を促す集会、アクション、呼びかけを、「作品」として積極的に行いました。このような思想のもと、ボイスは、素描、マルティプル、アクション、ポスターなど、多岐にわたる媒体で多くの作品を制作しました。
したがって、ボイスにとって、他の人々との共同作業によって成り立つポスターの制作自体が、伝統的な芸術観を打ち破る象徴的な行為でした。実際、ポスター制作において、ボイスはデザインや文字組などの細かい指示は行わず、デザイナーやプリンターにほとんど全ての工程を任せていたことがわかっています。ボイスが残したポスターは、約290種類にものぼります。
さらに、大衆に強い関心を抱いていたボイスにとって、ポスターは政治的ステートメントや問題提起を発信し、大衆の社会参画を促す大きな力を持つものでした。自らの思想や主張を大量にばらまき、そしてそこに描かれた以上のことを想像させるために、ポスターはうってつけの媒体だったのです。
これらのポスターにしばしば現れるボイス自身の顔や姿は、見る者に強烈な印象を残し、彼のカリスマ的イメージの形成につながりました。本展の元となった清里現代美術館(2014年閉館)の伊藤修吾氏·伊藤信吾氏によるボイス関連の膨大なポスターおよび書籍のコレクションは、そんなボイスに魅せられたコレクターたちがいかに情熱をかき立てられたかを示す一つの例と言えるでしょう。
また、今回はボイスが教鞭を執ったデュッセルドルフ芸術アカデミーを通じて交流のあった作家、ブリンキー·パレルモとゲルハルト·リヒター、そして国際的パフォーマンス集団のフルクサスで活動を共にしたジョン·ケージの作品も合わせて展示いたします。同時代のアート·シーンにおける強力な磁場としてのボイスの存在も浮かびあがるでしょう。