John Heartfield:
JOHN HEARTFIELD
2020 09.16 — 10.05
Overview
Despite the prosecution by the Gestapo for unpatriotic act under the rule of the Third Reich in Germany, John Heartfield devoted in producing his own work with a technique called "Photo Montage" which used multiple exposures, and the synthesis of existing photographs and pictures. As a communist member of the Berlin Dada group active from 1910 to 1920s, he described himself as a "Montur (assembler) Dada” who conducts the use of art to secularize political information and communication. He vividly and painfully expressed propaganda against the insanity of war and politics in the magazine "AIZ (worker’s picture)"as a countertool for popular culture, along with his younger brother and the editor, Wieland Herzfelde, and the caricaturist, George Grosse.
The creation of works done by his detailed research into collage, typography, and printing techniques can be interpreted in relation to the ideas of Gustav Kruzis and Alexandre Rotchenko of the constructivist Russian Avant-Garde based in Russia at the time, and represent the transformation of the value of art including from editorial concepts such as photography, text, layout, and semantic manipulation to creations.
This exhibition will focus on the artist John Heartfield, who showed the importance of the expression with his commitment even at the risk of his life, and will display mainly original photo montage posters.
第三帝国支配下のドイツにて、多重露光や既存の写真、図像の合成を用いた「フォト·モンタージュ」と呼ばれる手法で、非国民としてゲシュタポに訴追されながらも、自身の制作を惜しまなかったJohn Heartfield。1910年から20年代に活動したベルリン·ダダの一員でコミュニストでもあった彼は、自らを「モントゥール(組立工)·ダダ」と名乗り、芸術実施を政治的にそして特に情報とコミュニケーションとしての世俗化を謀り、弟であり編集者ヴィーラント·ヘルツフェルデや風刺画家ジョージ·グロッスと共に、戦争や政治に内包される狂気へのプロパガンダを、大衆文化の対抗ツールとして構成された雑誌「AIZ(労働者画報)」を用いて痛烈に表現してきました。
そんな彼の緻密なコラージュ、タイポグラフィそして印刷技術の研究によって生み出された作品群は、同時期にロシアを活動拠点としていた構成主義のロシアン·アヴァンギャルドのグスタフ·クルーツィスやアレキサンドル·ロトチェンコの思想に近しい関係性も解釈することが出来き、芸術の価値を写真とテキスト、レイアウト、いわば意味の操作と創造といった編集的な概念までをも含むものへと進化させた代表的な存在です。
本展覧会は、そんな貪欲にそして命懸けで表現の重要性を示したアーティストJohn Heartfieldにフォーカスを当て、オリジナルフォトモンタージュを中心としたポスター群を展示しました。
-
/
War and Corpses - the last hope of the rich
H838 × W1,187mm, Poster, 1932 -
/
Away with the solar eclipse on the Rhine!
H840 × W580mm, Poster, 1957 -
/
The anniversary exhibition for Paul Robeson's 70th birthday, 09 April 1968
H832 × W576mm, Poster, 1968 -
/
Theatre poster for Bretolt brecht'sDie Mutter (the mother) at Berliner Ensemble
H840 × W590mm, Theater poster, 1951 -
/
'if we all do not want it, it will never happen!'
H825 × W610mm, Poster, 1957
-
War and Corpses - the last hope of the rich
H838 × W1,187mm, Poster, 1932 -
Away with the solar eclipse on the Rhine!
H840 × W580mm, Poster, 1957 -
the anniversary exhibition for Paul Robeson's 70th birthday, 09 April 1968
H832 × W576mm, Poster, 1968 -
Theatre poster for Bretolt brecht'sDie Mutter (the mother) at Berliner Ensemble
H840 × W590mm, Theater poster, 1951 -
'if we all do not want it, it will never happen!'
H825 × W610mm, Poster, 1957